Code Rood Arnhem 2017
l a m


De Kleine Kapel op Buitenplaats Koningsweg is onderdeel van een oud militair kazerneterrein annex vliegveld te Arnhem. Al vele jaren staat de houten kapel er verwaarloosd bij. Ook nu het gebruikt wordt als tentoonstellingsruimte heeft weer en wind vat op het gebouwtje.
Tentoonstellingen
...lees verder

2016
Voorstudie (Sponde)


Een eerste studie naar het houten gewelf boven het hoogkoor van de Sint Bavokerk in Haarlem, uitgevoerd in okoume en papierplakband.
Mede door het materiaal en de afmetingen van het werk (ca. 300 x 96 x 72 cm) is de associatie met een bed of kist dichtbij.
De herhaling van figuren en het handmatige karakter verraden het monnikenwerk.

2016
Houten Wouter


De tentoonstelling PaltzArt vond plaats in 2016 op het privé landgoed van Wouter Blom en Meria Bakker.
Er waren volop aanknopingspunten voor kunst. Eén ervan was een bijzondere karaktereigenschap van Wouter: hij is zeer zorgvuldig in het verzagen van zijn haardhout, opdat het (in
...lees verder

Drenthe 2016
Loop
Into Nature, Drenthe Biennale

Voorafgaand aan de tentoonstelling Into Nature (zomer 2016) doorkruiste André Pielage in een drietal looptochten de provincie Drenthe. Onderweg maakte hij fotografische zelfportretten in het landschap, waarop hij steeds weer op zijn rug ligt.
Tijdens zijn wandelingen heeft hij elementen
...lees verder

2015
Verluchtingen


In 2015 is het voor het eerst dat de landschapstuin van Paleis Soestdijk het decor vormt voor een reeks kunstwerken die inhoudelijk reageren op deze bijzondere locatie, haar kleurrijke verleden en tegelijkertijd zinspelen op een nog onbepaalde toekomst.

Zolang er geen herbestemming
...lees verder

De Anningahof 2015
Afslag Dalfsen


In 2015 heeft de Anningahof een groot deel van haar park moeten afstaan voor de aanleg van de nieuwe N340, een provinciale weg van de snelweg A28 naar Dalfsen, Ommen en Hardenberg. Het project heeft ingrijpende consequenties voor de inrichting van het beeldenpark.
Voor de tentoonstelling
...lees verder

Blauwkapel 2013
Living near the fortress
Festival Linie in Lichterlaaie

In de tijd dat forten in Nederland nog operationeel waren, moesten de huizen in de eerste ring buiten het fort van hout zijn. Als er zich een oorlogssituatie zou voordoen, dan konden deze huizen snel gesloopt of platgebrand worden, opdat de vijand zich er niet achter kon verschansen.
...lees verder

Utrecht 2013
Oblivion as an active verb


Voor een kunstroute langs de werfkelders van Utrecht heb ik vorm gegeven aan mijn verlangen om los van de grond te liggen, met een minimum aan materiële toevoegingen.
Ik lag gedurende de tentoonstelling van zes dagen op een smalle, reeds bestaande trekstang, op een meter of twee boven de vloer, vlak onder het plafond.

Overijssel 2012
Residu
Kunstenlab

André Pielage is een kunstenaar die met minimale en eenvoudige middelen complexe ruimtelijke ingrepen realiseert. Met simpel materiaal als aluminiumfolie, zakdoekjes of hoogwerkers creëert hij driedimensionale installaties. In al zijn werken voltrekt zich een transformatie van het
...lees verder

Amsterdam 2010
Boom Lift Ship
Sail Amsterdam and Art Partner

In eerste instantie lijkt het of er enorme bouwwerkzaamheden van start gaan op de Kop van Java tijdens SAIL. Dertig hoogwerkers zijn zo gepositioneerd dat ze het spantenplan van een schip representeren; 80 meter lang, 15 meter hoog, 25 meter breed. 'Boom Lift Ship' is een werk van
...lees verder

2008
Spraypaint


In het gedeelte van de Oude Warande waar de paden een cirkel vormen, schept Pielage een van zijn gewichtloos lijkende ruimtes. Door alle dode takken op een bepaalde hoogte in een perceel sparren met een witte verf wordt een waas gecreëerd, een zwevende ruimte die enkel uit witheid
...lees verder


Lycra 2011



Steel 2009


Amorfe gaten in achter elkaar geplaatste staalmatten tonen samen een wolkvormige leegte in het strenge raster. Onze hersenen zijn eraan gewend om horizontalen en verticalen het gemakkelijkst over het hoofd te zien. Volgens deze theorie zou dit stalen beeld betrekkelijk onzichtbaar
...lees verder

2005
Rubber, steel, 2005


Een stalen kooi is bekleed met rubber deurmatten met een smeedijzermotief. Ondanks de oer-Hollandse karakter van de deurmat, heeft het geheel onmiskenbaar associaties met Islamitische kunst. De doordringende geur van rubber contrasteert met het aantrekkelijk ornamentele.

Leids Universitair Medisch Centrum, Leiden 2008
Steelwire, netting, aluminium foil
LUMC

Geïnspireerd op de Turbine Hall van het Tate Modern in Londen stelt het LUMC één keer peer jaar één van de hoge hallen ter beschikking aan een kunstenaar. Pielage heeft zich laten inspireren door de architectuur van het gebouw: zilveren trappen uit gaas en aluminiumfolie zweven in
...lees verder

Brunssum 2010
Leaves, paint 2010
Huis voor de Kunsten Limburg

De schoonheid van een beuk is het horizontale
vlak in het bladerdak. Etages van blaadjes
als stapelwolken. Boven de beek ontmoeten
twee ranke beuken van weerszijden elkaar.
...lees verder


klaverblad 2011


Amsterdam 2006
Styrofoam 2006


Grote blokken polystyreen zijn bewerkt met oplosmiddelen. Het resultaat, hier tentoongesteld in de Rijksakademie te Amsterdam, roept associaties op met 'philosopher stones', de op natuurlijke wijze geperforeerde stenen die met name in China zeer talrijk zijn, of met de stalactieten en stalagmieten in druipgrotten.

André Pielage  |  Stadhoudersweg 49A, 3038 EE Rotterdam  |  06 - 13 95 80 75

website ontwerp en bouw: Haka Prins